Terapi & metoder

Mine favoritmetoder – fordi de virker

Tit skyldes problemer i kærlighedslivet ikke partneren, men de mønstre og tanker, vi selv bringer ind i forholdet. I terapien tager vi udgangspunkt i det, der lever i dig her og nu og hvilken rolle du selv har i forhold til dine udfordringer. Når du stille og roligt får overblik over situationen, og helet dine sår – bliver du i stand til at skabe det kærlighedsliv du ønsker at leve.

Via erfaring med klienter og egen selvudvikling har jeg i min psykologiske værktøjskasse et udvalg af de mest effektive, nænsomme og helende metoder og teknikker. Favoritterne er kognitiv/positiv og tilknytnings-psykologien, traume & gestaltterapi. For at opnå en dyb helende effekt inddrages kroppen og nervesystemet også. Dette gøres ved at lande og forløse; stress chok og traumer gennem grounding og meditationsøvelser.

 

Psykoterapeut Lene Bojer fortæller om sin terapi og metoder

Stress er kroppens alarmsignal

Stress er en biologisk overlevelsesmekanisme, en kamp, flugt, angst reaktion. Helt grundlæggende er stress en reaktion på overbelastning af krop og psyke. Den alvorlige form for stress er den, hvor du ikke fungerer optimalt, der hvor arbejds- og familielivet ikke fungerer og hvor livskvaliteten er ringe. Skilsmisse kan for nogle opleves som en voldsom stressende livsbegivenhed på linje med dødsfald.

I terapien lærer du at registrere dine egne alarmklokker og mærke, hvad der sker i din krop, når du bliver stresset. Sammen finder vi ud af, hvad der har udløst din stress. I terapien lærer du en effektiv metode til at lande din stress, hvis den er ved at overvælde dig. Kronisk stress kan udvikle sig til depression. Målet er, at håndtere stress uden, at blive overvældet af ubehagelige følelser.

Positiv psykologi

Det er ikke magi eller trylleri når du tiltrækker, det du tænker – det er psykologi. Det er dit mind-set, dine tanker, det du tror på – der bliver din virkelighed. Og universet vil altid støtte dig i, at du får det du ønsker dig – men du alene bestemmer selv, hvad du ønsker at få – ønsker at tiltrække.

Hvis du tænker, “lige nu har jeg det svært, men jeg skal nok komme igennem det”. Tror du så ikke, at chancen er større for, at du hurtigere kommer igennem krisen, end hvis du tænker – “Det er forfærdeligt, jeg kommer aldrig over det”! Tankens kraft er noget af det stærkeste værktøj du har, men på samme tid også mest selvdestruktive våben. I terapien lærer du gennem effektive metoder, at styre din tanker og følelser, i stedet for, at de styrer dig.

Mit særlige fokus er selv-kærlighed

Ulykkelig kærlighed eller et dårligt fungerende parforhold er ofte grundlaget for mange andre problemer i livet. Hvis du har problemer med at mærke dine grænser og behov, ses det tydeligt i parforholdet. Derfor oplever jeg ofte, at mange andre problemer løser sig, når vi arbejder med, at styrke selvværdet og dermed også kærligheden til dig selv.

Dit parforhold bliver aldrig bedre end det forhold du har til dig selv. Derfor skal du lære at lytte til dig selv, lære at tage dig selv alvorlig. For at have noget at give af, kræver det, at du selv er i overskud. Hvis tendensen er at du tilsidesætter dine egne behov for, at gøre andre glade, risikerer du at udvikle stress. Målet er ikke du skal udvikle dig til en selvoptaget egoist. Nej, målet er, at du skal lære, at passe på dig selv, lære at sige til og fra. Og fra den position har du meget mere at give af til dine kære.

Tilknytning, relationer og (u)tryghed

Din første oplevelse af kærlighed var den du havde med dine forældre. Deres måde at vise kærlighed på eller mangel på samme – var afgørende for om du udviklede dig til, at være tryg eller utryg i kærlighedslivet. Det måde du som barn knyttede bånd til dine nærmeste på, afspejles idag i dit kærlighedsliv og i dine relationer. Du er dine relationer.

I terapien undervises du i de fire tilknytningsformer. Den trygge og de tre utrygge former. Bevidsthed giver dig mulighed for, at aflære de gamle mønstre, der i dag spænder ben dit kærlighedsliv. Den gode nyhed er utrygheden kan heles, så du kommer mere ind i den trygge tilknytningsform  – der hvor selvværdet og det gode kærlighedsliv vokser ud fra.

Terapi i praksis

Under første session taler vi om, hvad du ønsker at få ud af forløbet. Hver session starter med en kort status om, hvordan du har det og hvad du vil have ud af dagens session. Mit ansvar er at holde en vis rød tråd, ud fra det vi aftalte ved første møde.

Vi evaluerer løbende dit forløb, for at finde ud af om du udvikler dig i den rigtige retning. Du får intet ud af at være den ”pæne og dygtige klient”, der taler mig efter munden eller pynter på virkeligheden. Og selvom det kan være meget svært, at turde være hudløst ærlig, så vil det hjælpe dig til en hurtigere heling.