Tryg tilknytning i praksis et forløb på 6-9 måneder
Bliv tryg i dig selv og i kærlighed
Giver du køb på dig selv for kærlighed?
Kender du det… der ikke skal meget til, før din krop reagerer. En sen besked. Et blik du ikke forstår. En stemning mellem jer, der pludselig – i din optik føles anderledes.
Og næsten inden du når at tænke, mærker du det: Sug i maven. Spænding i brystet. Uro i kroppen. Tanker der begynder at køre.
“Har jeg gjort noget forkert?”
“Er det mig der er for meget?”
“Er der noget galt mellem os?”
Så du analyserer. Forsøger at forstå. Men jo mere du prøver at regne situationen ud, desto mere bliver du urolig. Til sidst kan du ikke holde følelsen ud længere.
Så du skriver en lang besked, forklarer lidt mere eller giver lidt mere af dig selv — ikke for at presse den anden, men (ubevidst) for at få ro i dit eget system. Og når du får kontakt igen, falder du til ro. Indtil det hele sker igen.
Bagefter indser du, at du gjorde præcis det, du havde lovet dig selv ikke at gøre. Og nu skammer du dig.
Dine reaktioner giver mening
Måske har du allerede læst selvudviklingsbøger, lyttet til podcasts og måske været i terapi.
Du forstår dine mønstre og kan ofte se dem tydeligt.
Alligevel sker det samme igen, når uroen rammer dig.
Det kan være frustrerende. For du ved jo godt, at en sen besked ikke nødvendigvis betyder, at noget er galt. Du ved godt, at den anden måske bare har travlt.
Men din krop reagerer, som om relationen er i fare.
For når du har et ambivalent tilknytningsmønster, er dit nervesystem særligt opmærksomt på tegn på afstand, afvisning og usikkerhed.
Derfor handler dine reaktioner ikke om, at du er for krævende, for meget eller forkert.
Dine reaktioner handler om et nervesystem, som hurtigt går i alarmberedskab, når der er risiko for at miste kontakt, nærhed eller kærlighed. Og i forsøget på at bevare kontakten til den anden kommer du ofte til at forlade dig selv.
Sådan skaber du forandring
Forandring begynder ikke med at kontrollere dine tanker eller undertrykke dine følelser.
Den begynder, når du opdager din overtænkning og uro, mens den sker. Ikke for at få den til at forsvinde, men for at undlade at handle automatisk på den.
Når du opdager, at uroen er aktiveret, kan du stoppe op, trække vejret og minde dig selv om, at en følelse ikke nødvendigvis er et bevis på, at noget er galt.
Ofte er det et tegn på, at dit ambivalente mønster er blevet aktiveret, og at dit nervesystem er gået i alarmberedskab.
I stedet for straks at handle dig ud af uroen lærer du gradvist at være med den. Du lærer at mærke det, der sker i kroppen, uden at analysere, søge bekræftelse eller skabe kontakt for at få ro.
Efterhånden opdager du, at du ikke længere er afhængig af den anden for at føle dig tryg.
Her ligger din styrke.
Det er her, den vedvarende forandring begynder.
Sådan arbejder vi
I sessionerne arbejder vi med det, der bliver aktiveret i dig, når dit nervesystem bliver trigget.
Vi tager udgangspunkt i konkrete situationer fra dit liv. Noget der har gjort dig urolig, og hvor du mistede kontakten til dig selv.
Sammen undersøger vi, hvad der skete i dig: Hvad mærkede du i kroppen? Hvad satte situationen i gang i dig?
Hvad fik dig til at reagere, som du gjorde?
Her arbejder vi ikke kun med at forstå dine reaktioner — men også med at skabe nye oplevelser i kroppen og mere kontakt til dig selv.
Mellem sessionerne begynder det virkelige arbejde med at opdage dine mønstre, mens de sker i hverdagen.
Langsomt lærer du at stoppe op tidligere. Mærke uroen uden straks at handle på den. Og begynde at gøre noget andet end det, du plejer. Små skridt dag for dag, vil skabe indre ro og varig forandring.
Men gradvist vil du opdage, at tegn på afstand ikke længere vælter dig på samme måde som før. Det er her, den virkelige forandring begynder.
Praktisk om forløbet
Forløbet foregår i mine lokaler i Charlottenlund eller online og strækker sig over 6 måneder. Vi mødes til 12 sessioner med ca. 14 dages mellemrum. Hver session varer 75–90 minutter.
Som en fast del af forløbet får du adgang til mine onlinekurser om tryg, undvigende og ambivalent tilknytning.
I kurset om det ambivalente mønster deler jeg lidt af min egen historie, som mange genkender sig selv i.
Mellem sessionerne fortsætter du med det, vi har åbnet op for. Her støtter kurserne dig i at opdage dine mønstre, mens de sker.
Du får konkrete refleksioner, du kan tage med ind i dit eget liv – i dit eget tempo. Så du ikke kun mærker det i sessionerne, men også bliver bevidst om det, når det sker.
Sessionerne er der, hvor vi går i dybden med det, der bliver aktiveret i dig. Ikke kun gennem samtale, men ved at være med det, du mærker i kroppen, og det, der ligger bag dine reaktioner.
Forandringen sker i det, vi gør sammen – og i det, du gør anderledes bagefter.
Det er ikke dig, der er forkert
Måske tænker du…
“Er det kun mig, der skal arbejde med det her?”
“Er det bare mig, der er problemet?”
“Min kæreste har da også mange fejl”.
Og nej.
Det handler ikke om, at der er noget galt med dig. Men om det, der sker i dig, når noget føles usikkert i relationen.
Uroen. Tankemylderet. Behovet for at få ro udefra.
Det er dér, du mister dig selv.
Og det er også dér, muligheden for forandring ligger.
Ikke ved at ændre den anden. Men ved langsomt at lære at være i det, der bliver aktiveret i dig, uden at du mister dig selv.
Og ja, det kræver noget af dig. Men det er dér, trygheden begynder.
Dette forløb er ikke for dig, hvis…
… du leder efter en hurtig løsning
… du håber, at en terapeut kan “fikse” dig
… du ikke er klar til at arbejde med dig selv mellem sessionerne
… du primært ønsker forklaringer – men ikke vil arbejde med det, du mærker.
Dette forløb er for dig, som…
… er villig til at investere både tid, energi og penge i din udvikling
… ønsker varig forandring frem for hurtige løsninger
… er klar til at gøre en reel indsats – også mellem sessionerne
…har tålmodighed med, at dybe mønstre i krop og nervesystem forandres gradvist
… ikke bare vil forstå dine mønstre – men også arbejde med det, der sker i dig, når du bliver aktiveret
Næste skridt – dit valg
Hvis du er i tvivl om, om forløbet er det rigtige for dig, er det helt naturligt. Når vi står over for at skulle gøre noget andet, end vi plejer, vil noget i os ofte reagere med modstand.
Selvom du godt ved, at det, du gør i dag, ikke rigtig fungerer.
Og der står du måske lige nu: skal jeg – eller skal jeg ikke?
Ikke fordi du mangler viden eller selvindsigt. Men fordi det kræver mod at gøre noget andet, end du plejer.
Det er noget af det, vi taler om i en afklarende samtale. Ikke for at overbevise dig. Men for at du kan mærke, om forløbet er det rigtige for dig – og om vi to er det rette match.
Hvis du kan mærke, at forløbet kunne være et næste skridt for dig,
så send mig en mail til lb@lenebojer.dk Skriv et par linjer om din situation og det, du gerne vil have hjælp til.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærligst
Lene